Otwórz menu
Otwórz wyszukiwarkę
Zamknij wyszukiwarkę

Cyfrowe osiągnięcia i wyzwania

1/2024

Cyfryzacja to rozpowszechnianie i popularyzowanie techniki cyfrowej oraz wprowadzanie na szeroką skalę infrastruktury elektronicznej, która wiąże się z przemianą struktury życia społecznego wokół infrastruktury komunikacji cyfrowej. W procesie cyfryzacji obserwujemy odchodzenie w interakcjach między ludźmi od kontaktu fizycznego i technologii analogowych na rzecz cyfrowych, a w domenie pracy technologie cyfrowe wykorzystywane są w celu zmiany modelu organizacyjnego, operacyjnego i biznesowego, aby zapewnić nowe możliwości generowania wartości i przychodów.

Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w sektorze przedsiębiorstw i instytucji stały się siłą napędową przemian. Umożliwiają efektywne wykorzystanie zasobów, usprawnienie procesów, zwiększenie kontroli i przejrzystości operacji, zwiększenie dostępności usług oraz poprawę relacji z klientami i obywatelami. Cyfryzacja w administracji publicznej to kompleksowy proces wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w celu usprawnienia funkcjonowania instytucji państwowych i samorządowych oraz świadczenia usług dla obywateli bardziej efektywnie i przyjaźnie, z oszczędnością czasu i przejrzyście. Rozwój internetu, komputeryzacja, rosnąca dostępność smartfonów, technologii oraz umiejętności cyfrowych stworzyły szereg możliwości, które administracja publiczna może wykorzystywać na rzecz zwiększania swojej efektywności i transparentności.

Zespół Analiz Behawioralnych i Badań Społecznych Instytutu Finansów poddał badaniu społecznemu zagadnienie cyfryzacji w administracji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem administracji skarbowej, cyfryzacji środowiska pracy Polaków oraz ich stosunku do obostrzeń w płatnościach gotówkowych dla obywateli. Efektem tej aktywności jest raport „Cyfrowe osiągnięcia i wyzwania. Cyfryzacja administracji publicznej, w tym skarbowej, środowiska pracy i płatności w oczach Polaków w 2023 r.” Projektem kierowała dr Katarzyna Agnieszka Obłąkowska. W zakresie wypracowania narzędzia do oceny poziomu cyfryzacji środowiska pracy podjęto współpracę z dyrektor Departamentu Gospodarki Cyfrowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii p. Marianną Sidoroff oraz p. Pauliną Kiewicz głównym specjalistą w tym departamencie. Badanie przeprowadzone zostało przez Instytut Finansów we współpracy z agencją badawczą Grupa BST Sp. z o.o. na reprezentatywnej próbie społeczeństwa polskiego w wieku 18+. Realizacja terenowa badania miała miejsce w dniach 12–23 czerwca 2023 r. Raport „Cyfryzacja administracji publicznej_Raport_Intytutu_Finansów” prezentuje wyniki badania i analiz. Analizy przedstawione w niniejszym opracowaniu pokazują opinię zarówno społeczeństwa polskiego jako całości, jak i specyficznych grup, takich jak osoby aktywne zawodowo czy przedsiębiorcy.

> Aktualności > Raporty > Opracowania > Dla mediów > Czytaj więcej
Ikona telefonu

tel. 22 694 5789

Ikona maila

instytut.finansow@mf.gov.pl

Ikona mapy

ul. Świętokrzyska 12,
00-916 Warszawa

Zamknij menu
Dostępność